Ieder mens heeft zijn eigen kwaliteiten en eigenschappen. Met sommige ben je geboren, andere heb je ontwikkeld door de dingen die je meemaakt in je leven en de mensen die je in je leven tegenkomt. Dit alles samen vormt je tot de unieke persoon die je vandaag de dag bent.
Een van de eigenschappen die er bij mij met vlag en wimpel bovenuit steekt is structuren. Overal waar ik kom, begin ik automatisch met opruimen, stapeltjes recht leggen en orde scheppen in iets wat ik al snel de stempel ‘chaos’ geef.
Maar waar elke eigenschap haar goede kanten heeft, heeft het ook zo haar uitdagingen. Een mooie manier om dat in beeld te brengen is via een kernkwadrant, jullie ongetwijfeld heel erg bekend:
Mijn kernkwaliteit is het aanbrengen van structuur en overzicht. Mijn allergie is absoluut iemand die erg chaotisch is. Mijn valkuil (waar ik af en toe best eens in doorschiet) is continu overal controle over willen houden. Mijn uitdaging ligt dan ook in het wat flexibeler te zijn en me soms eens wat vaker af te vragen wat het ergste is wat er kan gebeuren als ik de controle los zou laten.
Voor mij als Officemanager is het een fijne kwaliteit om te hebben: met alle ballen die ik hoog hou, weet ik altijd precies wat de stand van zaken is, zijn alles schema’s, sjablonen en overzichten piekfijn in orde en kan elke collega er van op aan dat als ik zeg dat ik iets doe, het ook daadwerkelijk gebeurt (en vaak nog real time ook, het grote voordeel van alles op orde hebben).
Daarnaast heb ik in mijn functie niet zoveel last van mijn valkuil: juist het straks op orde houden van alles, tot het dwangmatige aan toe, is iets wat erg van pas komt. De interimmer die zijn factuur niet correct heeft opgesteld, haal ik er stelselmatig uit. Contracten of stukken vergeten terug te sturen, daar kom je niet mee weg: mijn schema laat zeer nauwkeurig zien wat er nog ontbreekt en wanneer de laatste reminder gestuurd is. Een collega die een document niet kan vinden? Met twee drukken op de knop laat ik zien waar het staat en waarom (overigens komt dit sinds ik de harde schijf geordend heb, niet meer voor J). En mijn werk overdragen aan iemand tijdens mijn afwezigheid is een eitje: alle documenten zijn gestandaardiseerd en uiteraard is er een handleiding beschikbaar hoe je het werk moet uitvoeren (en die is dan weer zo gedetailleerd, dat een willekeurig iemand de stapjes kan volgen en het tot hetzelfde resultaat kan brengen als ik).
Maar als we alleen maar met mensen zouden werken met de kwaliteit ‘structureren’ zouden we als organisatie niet ver komen. We zouden verzanden in de lijstjes en overzichten. Het is dan ook de kunst om een team te vormen met mensen met verschillende kwaliteiten, waarbij de ultieme samenstelling een groep mensen is waarvan de uitdaging van de een, de kwaliteit van de ander is:
Op deze manier leer je van elkaar, zonder dat je direct in elkaars allergie terecht komt.
Daarnaast is het minstens net zo belangrijk om iemand op de juiste positie in de organisatie te zetten: mijn kernkwaliteit past uitstekend bij mijn functie als Officemanager, maar in een 100% sales functie zou deze kwaliteit me behoorlijk in de weg zitten. Uiteindelijk is de eigenschap van iemand niet ‘goed’ of ‘slecht’. Het gaat er om of de kernkwaliteiten van de medewerker passen bij de functie waarop deze medewerker zit en of er voldoende diversiteit aan kernkwaliteiten aanwezig is.
Kernkwadranten zijn een bekende tool, zeker in de HR wereld. Maar wanneer heb jij jezelf (en je collega’s) voor het laatst in een hokje gezet?