“Iedereen die werkt heeft af en toe behoefte aan rust, verwerkingstijd; juíst op een drukke werkdag. Dit merkten Jeanne en Cecile ook toen zij nog werkzaam waren als HR manager en HR consultant bij diverse bedrijven. Maar hoe dan??? Binnen het HR werkveld sta je midden in het bedrijf. Je deur staat vaak open. Er is altijd iemand die informatie, advies of een luisterend oor nodig heeft. En dan hebben zij het nog niet eens over de batterij aan digitale informatie die dagelijks voorbij komt.”

Jeanne Goossens en Cecile van Eekelen zijn van huis uit HR professionals en oud-collega’s toen ze in december 2018 Mindfulonderwijs overnamen.

Zij hebben in hun dagelijkse werkpraktijk gezien hoe mensen met stress omgaan. Wat het effect is op ziekteverzuim, bedrijfscultuur en resultaat. De interventies vanuit HR op stress en werkdruk zijn vaak curatief in plaats van preventief. De kennis over hoe stress werkt in het brein en lijf is niet altijd aanwezig bij de medewerkers en managers. Ook het bespreekbaar maken van het onderwerp wordt niet altijd gewaardeerd. Cecile: “Ik kreeg letterlijk het advies maar niet teveel te zeggen over het feit dat het best druk was; een gezin met vier jonge kinderen en de verantwoordelijkheid van een baan als HR manager”. En ja, ik regelde het allemaal wel, maar op een zeker moment was de balans zoek.” Jeanne: “Ik merk een trend op waarbij werknemers een half jaar heel hard werken, om dan vervolgens een half jaar uit te rusten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Volgens ons is het belangrijk dat meer organisaties stilteruimtes inrichten en stimuleren om regelmatige korte momenten van rust in te bouwen. Bovendien moet er meer openheid komen. Als je het niet meer trekt, dan heb je een organisatiecultuur nodig die mogelijk maakt dat je je kwetsbaar opstelt. Waar je zonder oordeel mag delen wat je voelt. Het maakt ons meer de mens die we werkelijk zijn. Hier ligt een belangrijke rol voor HR.”

Vrouwen met een missie

Zij vonden dat iedereen dit moest weten en hiermee beginnen bij het onderwijs voelde vanzelfsprekend. Hun missie is dat de samenleving het belang van mentale gezondheid op waarde gaat schatten. Zij willen bovendien afrekenen met het softe en zweverige imago van mindfulness; dat alle mensen ervaren wat rust en stil zijn, kan betekenen voor je. Even stoppen met wat je aan het doen bent, al is het maar drie minuten. Door het letterlijk creëren van een zogenaamde ademruimte ontstaat er ruimte voor nieuwe ideeën, meer overzicht en, dus, minder stress. Deelnemers van hun trainingen kunnen vaak heel goed voor anderen zorgen, maar vriendelijk en mild naar zichzelf kijken is nieuw. Terwijl juist dát helpt om je minder eenzaam en onzeker te voelen, en het gevoel van veerkracht en autonomie te vergroten.

Hoe mooi zou het zijn wanneer je als HR professional je meer kan richten op de ontwikkeling van de organisatie en medewerkers en minder op verzuim door burn-outs. Het mindful denken bij de nieuwe generatie draagt daar aan bij. Mindfulonderwijs richt zich op de docenten in het primair en voortgezet onderwijs, maar ook op HBO en WO. Het helpt docenten meer rust en plezier te ervaren in het werk en deze vaardigheid geven ze door aan hun leerlingen. Dit helpt te voorkomen dat de leerlingen van nu straks een burn-out oplopen tijdens hun studie of loopbaan. Leerlingen ervaren dat het noodzakelijk is om af en toe een rustmoment te nemen. Bijkomend voordeel is dat de docenten die mindful voor de klas staan, zich ook beter voelen en minder vaak ziek zijn. Ze hebben hun eigen tools, waardoor de accu opgeladen blijft.

 

Mindfulness is het met open, milde aandacht kijken naar wat er nu is. Door o.a. meditatie-oefeningen worden deelnemers zich bewust van wat er allemaal afspeelt in hun hoofd en lijf. Mindfulness stimuleert een milde en vriendelijke houding, vertrouwen in jezelf en in de mensen om je heen. Het van daaruit keuzes maken en bewust in actie te komen, levert authentieker gedrag en boost creativiteit. 

24-12-19
356 Bekeken

Blogger

Babette van Alebeek

Na mijn studie Technische Bedrijfskunde aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven, ben ik vrij snel de werving en selectie ingerold. Bij Brunel was ik verantwoordelijk voor de bemiddeling van technische professionals op hoger- en academisch niveau. Toen ik na een aantal jaar de mogelijkheid kreeg om in Parijs te gaan wonen en werken, heb ik deze kans met beide handen aangegrepen. Dit was een hele leerzame en inspirerende ervaring. Waarin ik op logistiek gebied en het werken met Frans personeel veel heb geleerd. Eenmaal terug in Nederland heb ik mijn werkervaring verbreed naar HR-professional. Na ruim 7 jaar HR-ervaring, adviseer en begeleid ik nu met heel veel plezier organisaties en HR-professionals bij het vinden van de juiste match.

Deel deze post