‘Met deze brief stuur ik u mijn reactie op uw vacature met nummer 248’ of ‘In uw vacature zie ik dat u op zoek bent naar…..Deze functie past helemaal bij mijn kennis en ervaring’. Voor welke openingszin kies jij in een sollicitatiebrief?
Bij een sollicitatie is de werkgever op zoek naar de perfecte kandidaat. Voor jou gaat het erom dat je die baan krijgt. In de kern is het belangrijk dat jullie de klik met elkaar maken en dat je jouw toegevoegde waarde duidelijk overbrengt. Hoe doe je dat?
Stel de werkgever centraal
De klik kun je al voorbereiden in je sollicitatiebrief. Stel de werkgever centraal en maak van daaruit contact met wat jij kunt, wie je bent en wat je meebrengt. Om dit goed te doen moet je je verdiepen in het bedrijf. Bekijk de website en hun social media. Dat geeft je al een goed beeld van de werkgever. Bel vooraf met het bedrijf om een gevoel te krijgen en verdiepende vragen te stellen over de functie. In je brief verwijs je naar dit gesprek. Hiermee kom je vanaf de eerste zin al niet blanco binnen en lijkt het juist alsof ze jou al kennen.
Je eerste zin moet pakken
De eerste zin van je sollicitatiebrief is je binnenkomer. Net zoals je eerste indruk in een sollicitatiegesprek. Als je hierin direct verbinding maakt tussen de activiteiten van het bedrijf en jouw kennis en ervaring, dan leest de werkgever graag verder. Sterker nog, veel werkgevers lezen alleen de eerste zin van je brief en kijken dan naar je cv. Als je cv aansluit, lezen ze je brief daarna nog eens goed door. Bijvoorbeeld: Als je het nieuws moet geloven, is het in deze krappe arbeidsmarkt moeilijk om geschikte HR-medewerkers te vinden. Dat is voor mij als recruiter juist de reden om op uw functie te reageren. Ik kan jullie helpen…enz.’
Benadruk alleen je kwaliteiten
Een sollicitatiebrief is niets anders dan een verkoopbrief, met het doel om uitgenodigd te worden voor een gesprek. Je verkoopt jezelf. Benadruk dus je competenties, prestaties en kennis en ervaring die aansluiten bij de vraag van de werkgever. Let op: gebruik niet dezelfde woorden als in de vacaturetekst. Ook niet als je precies alles zo in huis hebt. Het leest niet lekker en het kan de werkgever het gevoel geven dat je hem naar de mond praat. Spreek vanuit jezelf, gebruik je eigen woorden of zoek een ander woord op synoniemen.net. Zoekt de werkgever een flexibel persoon? Zeg dan dat je iemand bent die zich makkelijk aanpast in nieuwe situaties.
Overdrijf niet
Een opschepperige brief wekt irritatie op bij recruiters en werkgevers. Als je alle aandacht naar jezelf trekt, ben je alleen daardoor al geen goede teamplayer. Vertel op een eerlijke en zakelijke manier wat je in huis hebt en laat de werkgever daar zelf conclusies uit trekken. Dan val je later ook niet door de mand.
Wil je meer inspiratie of heb je vragen?
Remi Mewiss is sollicitatie-expert en helpt je om stralend te solliciteren. In zijn blogs vind je nog veel meer inspiratie. Kijk op www.stralendsolliciteren.nl
Blogger
Marloes Wesselink
Marloes is tekstdirigent en schrijft en redigeert begrijpelijke- en ontvangersgerichte teksten. Dáár zitten ontvangers op te wachten. Ze schrijft teksten voor (nieuwe) websites, blogs, nieuwsbrieven, artikelen en interviews. Wat voor tekst het ook is, haar doel is dat teksten gevonden en gelezen worden. Een goed verhaal, zoals je dat zelf ook graag leest. www.puurschrijven.com