Wij gunnen onze bloggers een vrije zomer, daarom herhalen we tijdens de zomerperiode enkele van onze blogs.
Deze week de blog van Leonie Blom van 8 juli jl.
Onboarding in coronatijd, dat had ik vooraf niet kunnen bedenken (en vele anderen met mij) toen ik in de selectieprocedure zat bij Bakker Goedhart.
Per 1 april ben ik gestart bij Bakker Goedhart. Bakker Goedhart levert brood, broodjes en gebak aan meerdere retailers en foodservice klanten in Nederland. Ik ben verantwoordelijk in de rol van HR Manager voor Goedhart brood & specialiteiten. Dit onderdeel van het familiebedrijf heeft 8 bakkerijen verspreid over heel Nederland.
Maar, voordat ik ging beginnen aan deze mooie nieuwe uitdaging, eerst nog een gave reis maken naar Ecuador! Het coronavirus kwam echter veel sneller dichterbij dan iedereen aanvankelijk inschatte, waardoor ik mijn vakantie halverwege moest onderbreken en halsoverkop terug naar huis moest vliegen. Op het moment dat ik terug kwam in Nederland was de ‘lockdown’ net ingezet. Ik zag berichten op LinkedIn voorbij komen van mensen die niet meer hoefden te beginnen bij hun nieuwe baan, waren we volledig doorgeslagen door de supermarkten leeg te hamsteren en zaten we in een totaal andere werkelijkheid. Voor mij best een vreemde gewaarwording, omdat ik een deel hiervan had gemist, aangezien ik nog in Ecuador zat in de beginfase van corona.
Direct de dag na thuiskomst contact gehad met mijn nieuwe leidinggevende, Bart Dobbelsteen, Algemeen Directeur. Naast de persoonlijke interesse of ik goed was thuis gekomen, hebben we bijgepraat over de impact van de coronacrisis, voorzorgsmaatregelen en andere acties om binnen Goedhart op te pakken. Daarnaast heeft Bart een ‘plan B’ opgesteld over hoe ze mij konden ontvangen binnen de organisatie vanaf mijn eerste werkdag, rekening houdend met de richtlijnen. Want ja, hoe wordt je ingewerkt als de ‘ lockdown’ net is begonnen?
Om nog een stapje terug te doen, onboarding begint wat mij betreft niet pas op de eerste werkdag, maar al bij het ondertekenen van het contract (als je het nog breder trekt uiteraard ook de selectieprocedure). De periode tot aan de eerste werkdag kan soms best lang zijn. Goedhart heeft dit ontzettend goed opgepakt door het onderhouden van contact en het meegeven van de juiste informatie. Hiermee kon ik mij alvast inlezen en kreeg ik een zeer welkom gevoel bij mij nieuwe werkgever.
Onboarding programma
Normaliter zou ik in mijn onboarding programma in de eerste periode de bakkerijen bezoeken, kennismaken met de bakkerijmanagers en hun teams en kennismakingsgesprekken hebben op het servicekantoor. Dat is omgedraaid naar kennismakingen via Skype of telefonisch, geen bakkerijen bezoeken en vooral heel veel informatie ophalen uit de organisatie op digitale wijze. Daarnaast was het ontzettend fijn dat de HR Manager a.i. die op deze functie zat, mij kon inwerken en vanuit zijn achtergrond veel kon meegeven over de organisatie, met name de HOE en niet zozeer op de inhoud. Het voordeel hiervan is dat ik in een korte tijd heel veel achtergrondinformatie heb meegekregen, wat ontzettend belangrijk is gezien de rijke historie van dit mooie familiebedrijf. Hierdoor voelde ik mij snel thuis, kon ik snel mijn weg vinden binnen de organisatie en kon ik deze informatie gebruiken voor de digitale kennismakingsgesprekken. En dat terwijl ik heel veel collega’s nog steeds niet (face-to-face) gezien heb.
Waar moest ik mijn weg in vinden?
Het nadeel (voor zover je van een nadeel kan spreken, want we moeten nu eenmaal creatief omgaan met de gegeven situatie) van onboarden in coronatijd is dat ik de bakkerijen niet kon bezoeken en ik wil toch heel erg graag zien hoe dat heerlijke brood wordt gemaakt! Daarnaast gingen alle meetings voor mij direct digitaal, terwijl ik de collega’s niet eens kende, dus hoe krijg je feeling voor de dynamiek in de verschillende teams als je elkaar niet recht in de ogen aan kun kijken? Dat laatste is heel goed op te vangen door te analyseren, reflecteren en te toetsen bij elkaar. Dit kan ook heel gemakkelijk binnen Goedhart, omdat er een open cultuur is waarbij iedereen oprecht kan zijn, met veel respect voor elkaar.
Bedrijfscultuur
Wat mij vooral is opgevallen, is de tijd die iedereen neemt om mij in te werken en mee te nemen in de huidige situatie, zodat ik snel up-to-speed ben. Daarnaast is er heel open gesproken over de afwegingen rondom de wijze van inwerken in Corona tijd en is er alle ruimte voor eigen inbreng. Deze cultuur is ook typerend voor de organisatie, wat verweven wordt met het onboarden.
Deze persoonlijke aandacht geeft een enorm warm onthaal. En dat allemaal naast het feit dat de bakkerijen ‘gewoon’ doordraaien want in meer dan 1000 winkels ligt ons brood, onze broodjes en ons gebak in de schappen. En dat is een bijzondere prestatie in deze bijzondere tijd!