De Arbowet is duidelijk over de verplichtingen van de werkgever met betrekking tot de werkplek - ook als werknemers niet op kantoor werken.

De werkgever moet zorgen voor een gezonde en veilige werkplek voor de werknemer en voor een inrichting van de werkplek die aan de persoonlijke eigenschappen van de werknemer is aangepast [...].

De werkgever moet zijn werknemers actief instrueren. Hoe een werknemer veilig en gezond zijn werk kan doen, moet een terugkerend onderwerp van gesprek zijn tussen werkgever en werknemer..

Veel bedrijven hebben in het afgelopen corona crisisjaar veel aandacht besteed aan de thuiswerkplek van hun collega’s.

 

Investeer in advies in plaats van materiaal

 

Het afgelopen jaar werd vooral veel geïnvesteerd in het aanschaffen van dure tafels, stoelen en andere ergonomische hulpmiddelen. Ik ben als arbo-adviseur een vreemde eend in de bijt door geen commerciele afspraken te hebben met leveranciers, en van mening te zijn dat zulke investeren in veel gevallen zonde van het geld zijn (zie mijn vorige bijdrage op deze blog). Veel werknemers hebben er ook geen plek voor in hun huis.

Veel goedkoper en beter is het naar mijn idee om te investeren in goed persoonlijk advies. Ik heb het afgelopen jaar honderden thuiswerkers in een sessie van 45 minuten uitgelegd hoe hun lichaam werkt en hoe ze zelf kunnen leren goed te zitten onafhankelijk van de plek waar ze werken. Werknemers die toch graag ergonomische accessoires wilden bestellen voor hun thuiswerkplek, kon ik helpen de juiste spullen te bestellen.

Neem werkplekadvies in onboarding proces op

 

Nu veel werknemers ingeënt zijn en de maatregelen worden versoepeld, gaan steeds meer collega’s weer in ieder geval gedeeltelijk terug naar kantoor. Maar bij veel bedrijven zal het hybride werken het “nieuwe normaal” worden.

Nu collega’s in toenemende mate weer naar kantoor gaan en de meeste huidige werknemers goed advies hebben gehad, hebben bedrijven logischerwijs wat minder aandacht voor ergonomische werkplek. Ik merk dat vooral nieuwe werknemers vaak tussen wal en schip vallen, en geen goed advies meer krijgen. Terwijl zij vaak toch de collega’s zullen zijn die in de toekomst meer flexibel (“hybride”) zullen gaan werken.

Ik adviseer bedrijven om werkplekadvies standaard op te nemen in het onboarding proces. Werkgevers blijven zo aan de Arbowet voldoen en verkleinen de kans op uitval. En nieuwe collega’s die ik werkplekadvies geef, geven bijna zonder uitzondering aan dat ze het enorm waarderen dat hun nieuwe werkgever investeert in het hen helpen organiseren van hun nieuwe hybride werkplek.

De belangrijkste eye-opener voor mij: ik merk dat het vaak confronterend is voor mensen die ik advies geef dat hun eigen gedrag vaak de oorzaak is van klachten, en niet het meubilair!

15-06-21
85 Bekeken

Blogger

Sanne van Poll

Sanne is ergotherapeut en gecertificeerd arbo-manager. Ze is een ervaren arbo-adviseur en geeft no-nonsense en creatief advies over het optimaal inrichten van je werkplek.

Met DeskGuru.nl geeft ze (online) persoonlijke werkplekadviezen en groepstrainingen, die er op gericht zijn werknemers hun lichaam te leren kennen en klachten te voorkomen.

Deel deze post