Dit jaar bestaat P&O Partner 25 jaar. In de bijna 17 jaar die ik werk bij P&O Partner is er veel gebeurd en veranderd. Met mij, met P&O Partner en met het HR vak.

Ik ben onder andere getrouwd, kreeg een gezin en verhuisde naar mijn huidige woonplaats Velp. Na een jaar als Consultant bij P&O Partner, werd ik Partner en in 2016 heb ik de bureauleiding overgenomen van Michiel, oprichter van P&O Partner. In de eerste jaren werkte ik samen met Michiel, de toenmalige Officemanager Marijcke en een collega Consultant. Later ook met een Junior Consultant. Daarnaast werkte Anna-Hilde, tussen interim-opdrachten door, ook af en toe bij ons op kantoor.

Als ik denk aan Maarssen, denk ik aan ons kantoor aan de Schippersgracht met de sfeervolle voorkant, de beperkte kantoorruimte binnen en mijn lange reistijd. Vaak werkte ik met collega Patrick door tot na de files. Regelmatig tot ver na de files door de mooie en persoonlijke gesprekken die we hadden. Met de kantoorverhuizing naar Zeist is mijn reistijd meer dan gehalveerd en zijn exotische werktijden meer uitzondering dan regel. De reistijd van Patrick is trouwens ook korter, gelukkig zijn onze mooie gesprekken gebleven.

Werken bij P&O Partner roept bij mij ook hard werken op. De lat ligt altijd hoog en vaak is er sprake van tijdsdruk. En van teleurstellingen én successen. Van de eerste leren we graag om ons te blijven verbeteren. Successen zijn we steeds meer gaan vieren. En dat blijven we doen!

Met mijn huidige compagnon Hanne, heb ik de volgende fase van P&O Partner richting gegeven. Samen met onze collega’s hebben we, naast de bedrijfsverhuizing, ook gewerkt aan onze externe communicatie (website, social media en huisstijl), interne automatisering en ons team (qua bezetting ruim verdubbeld).

Hilarische en mooie momenten

In de afgelopen jaren heb ik met verschillende collega’s samengewerkt bij P&O Partner. Als zij niet meer bij P&O Partner werken, werken ze nu elders in het HR veld. Stuk voor stuk fijne collega’s die met hart voor de (P&O Partner) zaak hebben gewerkt of werken. Achter de schermen heb ik veel bijzondere, hilarische en mooie momenten meegemaakt. Een aantal momenten die ik niet snel zal vergeten is:

  • Mijn bezoek aan een heuse snoepjeskelder bij een zoetwarenfabrikant.
  • Mijn bijna arrestatie bij het Van Gogh Museum toen ik daar met grote ingepakte kartonnen borden de deur uit liep…
  • Wat kunnen opdrachtgevers verschillend zijn. Op één dag bezocht ik een luxe vastgoedbedrijf (eigenaar in Quote 500) en een organisatie in de schuldsanering.
  • We doen er alles aan om een goede match te maken, zelfs als dat inhoudt dat we op huisbezoek gaan bij een hoogzwangere kandidaat of op de baby van een HR professional moeten passen.
  • Naast kandidaten hebben we ook wel eens bezoek gehad van honden, een eend, een schoonmoeder, diverse partners en muizen, maar dat is weer een ander verhaal.
  • Een ongeluk zit in een klein hoekje… zo reed een kandidaat voor de deur van een opdrachtgever de nieuwe auto van haar vriend total loss. Zelf ben ik ooit op een beweegbare paal bij een opdrachtgever (automotive bedrijf, ook dat nog!) beland. En meerdere auto’s die bij het inparkeren bijna de Vecht inreden voor ons kantoor in Maarssen.
  • Gelukkig weten we bijna altijd een goede indruk te maken tijdens intakegesprekken bij opdrachtgevers. De volgende opdrachten zijn doorgegaan ondanks dat een collega een offerte bij zich had op naam van de grootste concurrent of toen ik mij volledig doorweekt meldde nadat ik in een stortbui terecht was gekomen.
  • Soms komen een opdrachtgever en een kandidaat er samen niet uit omdat na ontvangst van een arbeidsvoorwaardenvoorstel de kandidaat van de aardbodem verdwenen was… of omdat een Senior HR Adviseur dacht dat het genoemde salaris in haar arbeidsovereenkomst een netto salaris was…
  • De bijzondere voorgesprekken die ik had met sprekers van ons congres over het opbouwen van gouden teams.
  • Sinterklaas die ons bezocht tijdens een etentje met collega’s en hun partners… en de Indiase partner van een collega verbaasd deed staan dat de man met de lange witte baard zoveel over hem wist te vertellen.
  • Tijdens ons vorige jubileumfeest stond ik samen met mijn zoon Steijn op het podium. Na een gezellige praatje over het spelen in een band, kreeg Steijn van Ilse DeLange een zoen toen hij haar bloemen overhandigde.
  • Een aantal zeer bijzondere plaatsingen van kandidaten die lang niet aan alle functie-eisen voldeden, maar wel iets extra’s hadden waardoor zij wel zijn aangenomen. Over één wildcard plaatsing volgende week meer…

Ook het vak heeft niet stilgestaan. Het is van PZ, naar P&O naar HR ontwikkeld. De fax is verdwenen en vervangen door e-mail en WhatsApp. Met de invulling van functies, rol en positionering zijn ook de eisen aan HR-professionals veranderd. HR-professionals zijn veelal communicatief vaardige én vaak kleurrijke mensen. In de afgelopen jaren heb ik met duizenden van jullie gesproken en contact gehad.

Bijzonder vind ik ook dat het vaak contacten zijn geworden voor langere tijd. Ik vind het leuk om mensen te volgen in hun carrière. Ik kan veel personen noemen die jaren geleden als HR Adviseur werkten en nu Manager HR of HR Directeur zijn. Of HR-professionals die van een vaste baan zijn overgestapt naar interim werk of andersom. We hebben veel HR-professionals kunnen helpen aan verschillende banen of interim-opdrachten. Het geeft mij veel voldoening dat we elkaar, door de jaren heen, steeds weer weten te vinden en blijven samenwerken.

Kwaliteit staat bovenaan bij ons, zonder het resultaat uit het oog te verliezen. We hebben verschillende fasen van conjunctuur meegemaakt. De forse economische groei in de jaren 2006-2008 en de daaropvolgende crisis waren uitersten. Voor één van onze preferred suppliers heb ik in één jaar wel eens 15 kandidaten voorgesteld en daarmee 11 vacatures weten in te vullen. Bijna één op één dus. Ik wist goed wat onze opdrachtgever zocht én de arbeidsmarkt was toen zeer krap. Een paar jaar later waren de rollen omgedraaid: relatief weinig vacatures en veel (zo’n 200 tot 400) sollicitaties per vacature. Wat een grote verschillen!

Een nieuwe baan is voor velen een lifetime event. Met bijbehorende spanning, emoties en plezier. Dagelijks maken mijn collega’s en ik tal van deze events van dichtbij mee. Dankbaar zijn wij voor het vertrouwen dat jullie in ons hadden én hebben! Jullie maken ons werk alles behalve saai. Geen dag is hetzelfde. Bedankt fijne HR mensen!

Jan-Willem

 

27-08-19
1045 Bekeken

Blogger

Jan-Willem van den Dungen

Jan-Willem is zelf jarenlang werkzaam geweest in het HR werkveld. Aanvankelijk binnen met name het Midden- en Klein Bedrijf, later ook bij grote, gerenommeerde concerns. Binnen uiteenlopende branches heeft hij op interim-basis gewerkt als HR Adviseur, HR Manager en Recruiter. Naast het allround HR werk, werkte hij nauw samen met de business (vaak aan bredere dan alleen HR gerelateerde onderwerpen) en heeft hij meerdere organisatieveranderingen begeleid. Deze werkzaamheden werden gecombineerd met het lesgeven aan HR studenten en het invullen van vaste en tijdelijke HR functies. Sinds 2003 is Jan-Willem werkzaam bij P&O Partner, eerst als consultant/partner en vanaf 2016 als Managing Partner.

Deel deze post