Werkgevers blijven verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden, ook nu veel werknemers thuis werken. Dat is lastig, want ze hebben er weinig invloed op. Het leidt bij HR managers die ik spreek tot veel vragen.

Ik hoor de laatste tijd regelmatig dat werknemers die thuiswerken steeds vaker vragen of ze bonnetjes voor ergonomische hulpmiddelen zoals verstelbare bureaus en laptopstandaards kunnen indienen.

Ik ben van mening dat hulpmiddelen vaak niet nodig zijn. Als een werknemer weet hoe zijn of haar lichaam “werkt” en wat simpele tips in acht neemt, is vaak elke stoel of tafel prima! In deze blogpost leg ik de beginselen uit van een ergonomisch “juiste” werkhouding, en geef ik wat simpele tips die elke thuiswerker kunnen helpen fysieke klachten te voorkomen.

Dure ergonomische spullen voor thuiswerkers? Vaak nergens voor nodig!


Als ergotherapeut en arbo-manager ben ik een vreemde eend in de bijt. In tegenstelling tot de meeste arbo-deskundigen vertel ik in werkplek-trainingen dat dure ergonomische hulpmiddelen  in de meeste gevallen een verspilling van geld zijn. Klachten ontstaan over het algemeen niet door verkeerd meubilair of door het werken achter een computer, maar door een verkeerde lichaamshouding tijdens het werken. Of nog vaker: tijdens activiteiten die niets met werk te maken hebben! Zittend op een krukje, of op een barkruk aan de keukentafel kun je ook klachtenvrij beeldschermwerk uitvoeren. Als je maar weet hoe je moet zitten!

Als je begrijpt hoe klachten bij je ontstaan, kun je ze ook voorkomen of verhelpen. Als ergotherapeut heb ik geleerd om creatief naar de omgeving te kijken. Op bijna elke locatie is het mogelijk om een goed werkplek te creëren. Dure stoelen, instelbare tafels zijn vrijwel nooit nodig om goed te kunnen zitten.

De perfecte verhoudingen bestaan niet


De meeste bureau-werkers hebben wel eens een training gehad van een werkplekadviseur of arbo-deskundige, die ze leerde om te zitten volgens dit “voorbeeld” plaatje.

 

 

 

 

 

 

 

 

Allemaal theorieën die elkaar tegenspreken, en allemaal theorieën waarvan je niet kan zeggen dat ze goed of fout zijn naar mijn mening. Eén juiste houding die voor iedereen goed is bestaat niet. De meeste arbo-adviseurs hebben geen of te weinig verstand van het menselijk lichaam, en de algemene adviezen die ze geven kunnen naar mijn idee soms zelfs averechts werken.

Ik vind ergonomisch gezien slecht één ding belangrijk: dat de wervelkolom altijd een neutrale positie behoudt: een gezonde holling in de lage rug, een matige bolling van de borstwervelkolom en een redelijk steile positie van de nekwervelkolom.

Als je naar jezelf kijkt in de spiegel of iemand naar je laat kijken, zou je bij een juiste houding een rechte lijn moeten zien van het oor, naar het schoudergewricht en het heupgewricht. Deze lijn dient in één rechte loodlijn op de vloer te staan. Dit leer ik “voelen” in persoonlijke trainingen.

Als je actie onderneemt wanneer je zelf voelt wanneer nodig is en wat andere simpele tips in acht neemt zul je waarschijnlijk nooit klachten krijgen.

Goed zitten helpt zeker, maar zelfs als je een hele slechte werkhouding hebt hoef je geen klachten te krijgen. Veel bewegen en van positie wisselen en een omgeving met weinig stress maakt echt een heel groot verschil.

Dit is mijn man, die meestal op een barkruk of staand werkt. En afgelopen zomer 6 weken in de bossen achter een geïmproviseerd bureau.

 

 

 

 

 

 

 

Tot slot heb ik nog een aantal praktische tips die HR-afdelingen werknemers kunnen geven om hun werkplek beter in te richten, minder stress te hebben en meer te bewegen. Vrij eenvoudige tips, maar toch vaak eye-openers merk ik!

Tips voor een “betere” thuiswerkplek:

  • Neem ruim de tijd om een goede werkplek te creëren en zorg dat deze rustig en opgeruimd is
  • Haal je bureaustoel van kantoor naar je huis, als je voor langere tijd thuis werkt
  • Wissel van positie tussen staand en werkend zitten, als dit mogelijk is
  • Let op de lichtinval. Zorg dat je je scherm goed kan lezen / zien en dat je niet met je ogen knijpt of tegen het licht inkijkt

 

Tips voor minder stress bij thuiswerken:

  • Zoek als het kan een werkplek waar je niet gestoord wordt door huisgenoten
  • Werk op vaste tijden en probeer zo veel mogelijk werk en privé-tijd te scheiden
  • Neem voldoende rust / vrij.
  • Lunch liefst staand, en niet op dezelfde plek waar je ook werkt

 

Tips om jezelf te dwingen meer te lopen:

  • Drink veel water, waardoor je vaak het toilet bezoekt en dus regelmatig loopt. Kun je een werkplek ver van de toilet inrichten? Beter!
  • Bouw bewust pauzes in waarin je even bewust met iets anders bezig bent - zoals een lopend telefoongesprek of een boodschap

 

01-09-20
239 Bekeken

Blogger

Sanne van Poll

Sanne is ergotherapeut en gecertificeerd arbo-manager. Ze is een ervaren arbo-adviseur en geeft no-nonsense en creatief advies over het optimaal inrichten van je werkplek.

Met DeskGuru.nl geeft ze (online) persoonlijke werkplekadviezen en groepstrainingen, die er op gericht zijn werknemers hun lichaam te leren kennen en klachten te voorkomen.

Deel deze post