“De ballen hooghouden”, “ja het was weer een overvol weekend” en “het is hectisch op de zaak” wie hoort het niet? “Ben je druk?” is misschien wel de meest gestelde vraag van het moment. “Druk zijn” is de norm en geeft misschien ook wel een lekker gevoel dat je “leeft” en meedoet.

Naast werk en vrije momenten hoeven we ons zeker niet te vervelen Deze momenten vullen we online aan met nieuwsberichten, appen of social media. De laatste ontwikkelingen binnen het vakgebied en de nieuwste Netflix series moet je ook nog bijhouden. Familyplanners & datumprikkers vormen een onmisbaar onderdeel van ons dagelijks bestaan. Werk en privé loopt meer dan ooit door elkaar met alle voor en nadelen van dien.

Toch, wanneer je altijd gehaast bent en veel moet doen en denken, wordt het steeds moeilijker om je aandacht te houden bij wat je doet.

Het altijd bereikbaar zijn, alle keuzes en veel moeten (al dan niet van jezelf) eist inmiddels haar tol in de samenleving. Het tempo waarin veranderingen op ons af komen als mens, maakt dat we steeds meer aandacht moeten besteden aan thema’s als vitaliteit, veerkracht en duurzame inzetbaarheid. Niet alleen speelt dit op de werkvloer maar ook jongeren vallen steeds vaker uit met burn-out klachten.

Meditatie: wat levert het op?
Een van de manieren om meer rust te creëren en je concentratie te verhogen is door te mediteren. De sfeer rondom meditatie tijdens het werk varieert van zweverig tot hippe organisaties die naast een
pingpongtafel ook in een yogamatje voorzien. Los van het imago blijkt uit divers onderzoek dat meditatie de concentratie en creativiteit ook echt verhoogt. Regelmatig mediteren werkt stress verlagend en door meer focus en helder te denken “maal” je minder wat je nog productiever maakt ook. Dus ook de meest “blauwe” rationele manager zou te overtuigen moeten zijn van de voordelen van meditatie al dan niet georganiseerd op de werkvloer. Meditatie kan altijd en overal en wanneer je meditatie eenmaal  geïntroduceerd hebt kan elke medewerker er zelf mee aan de slag ... van een 2 minuten meditatie achter je bureau tot een stilte wandeling of een geleide meditatie in een groep . Je kunt op zoek naar welke vorm jij prettig vindt.

Tips bij meditatie op de werkvloer
1. Regel eerst een proefsessie met je eigen team om een goede inschatting te kunnen maken van de aanpak, het is geen beschermd beroep. Er zijn diverse meditatie trainers die zich speciaal richten op het bedrijfsleven en selecteer een bureau dat aansluit bij de belevingswereld van jouw organisatie.

2. Bij de introductie; maak het laagdrempelig en benoem in je communicatie kort de voordelen - concentratie verhogend en stress verlagend – zorg ook voor commitment van een aantal drukbezette managers/ medewerkers. Dan geef je als organisatie ook het signaal af hoe belangrijk het is om voor jezelf te zorgen juist ook als je “druk” bent.

3. Heb scherp waarom je meditatie wilt introduceren. Als incentive, als onderdeel van je vitaliteitsbeleid? Omdat er veel werkdruk wordt ervaren? Meditatie is natuurlijk niet “de oplossing” voor alle structurele werkdruk, ondercapaciteit of overwerk. Dus maak het een onderdeel van een totaal aanpak.

 

09-07-19
536 Bekeken

Blogger

Sietske Veen

Sietske is werkzaam als loopbaanadviseur en gesprekspartner met als doel de inzetbaarheid van zowel het individu als organisaties te vergroten. Ook is Sietske werkzaam als verzuim/wellbeingcoach voor cohesie.Sietske is gestart als loopbaan en outplacement adviseur bij Right Claessens heeft zij daarna verschilende HR rollen ingevuld in de profit en not for profit. Daarnaast was zij docent HRM en studieloopbaanbegeleider aan de Hogeschool van Utrecht en blogde zij over werk en loopbaan voor NRC Next.

Deel deze post