Veel mensen denken dat stress een psychisch probleem is, maar dat is maar één kant van de medaille. Het draait allemaal om hormonen bij stress, om stresshormonen maar ook om gelukshormonen. Hormonen kunnen natuurlijk ook problemen ‘tussen de oren’ veroorzaken, maar het komt door de hormonen, het is geen psychische aandoening.

Als mensen door gebeurtenissen thuis of op het werk of door te veel hooi op hun vork te nemen stress krijgen, maakt het lichaam onmiddellijk stresshormonen aan. En die ontregelen van alles, de spijsvertering wordt, evenals het immuunsysteem, als het ware platgelegd en er wordt zoveel energie onttrokken aan de hersenen dat helder denken er niet meer bij is. Maar ook de productie van gelukshormonen wordt verstoord door het alles overheersende stresssysteem, een systeem dat er in de kern op gericht is dat we overleven in tijden dat er gevaar dreigt. Het hele lichaam maakt zich gereed om te vechten of te vluchten, daarvoor worden andere functies op een laag pitje gezet. Stress veroorzaakt een dubbel probleem: te veel stresshormonen aan de ene kant en te weinig gelukshormonen aan de andere kant. Zo ontstaat er een hormonale disbalans die veel klachten kan opleveren: vermoeidheid, verslavingsgedrag (mannen gaan vaak meer drinken blijkt uit wetenschappelijk onderzoek, vrouwen meer eten), fysieke klachten, angst- en paniekklachten, depressie, moeilijker kunnen slapen en noem maar op. Stress werkt zelfs door tot in je genen waardoor ziekten kunnen ontstaan of verergerd worden.

Het goede nieuws is dat dit probleem opgelost kan worden, op de eerste plaats met gerichte voedingstoffen. Specifieke voedingstoffen die er voor zorgen dat er nieuwe gelukshormonen worden aangemaakt en dat de aanmaak van stresshormonen gedempt wordt. Het is allemaal meer biologie dan psychologie bij stress, met voedingstoffen kan de hormoonhuishouding positief beïnvloedt worden, waardoor veel klachten afnemen of zelfs verdwijnen. Zelfs een burn-out kan hiermee voorkomen worden, of mensen kunnen veel sneller herstellen van een burn-out.  Natuurlijk, er moet ook wat aan de situatie gedaan worden, waardoor stress veroorzaakt wordt, anders blijft het water naar de zee dragen. Met de juiste voedingstoffen is heel veel te bereiken waardoor medewerkers zich snel beter kunnen gaan voelen.

Draait het dan alleen om voedingstoffen? Nee, maar daar begint het wel mee om de hormoonbalans in je lichaam te herstellen. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om gezonder te gaan eten, voldoende rust te pakken en in beweging te blijven. Met deze leefstijlaanpassingen kan niet alleen de hormoonbalans hersteld worden, stress zal er door verminderen, de stressbestendigheid schiet omhoog, burn-outs worden voorkomen, men krijgt veel meer energie. Zelf gelukkiger voelen, wordt meetbaar gerealiseerd.

08-01-20
1408 Bekeken

Blogger

Jurgen Spelbos

Jurgen Spelbos (1962) is jarenlang ziek en burn-out geweest. Toen hij erachter kwam dat chronische stress de onderliggende oorzaak was van zijn malheur is hij zich helemaal in dit onderwerp gaan verdiepen. Wat is stress nu precies, wat doet het met je, kun je het meten en vooral wat is er aan te doen? Hij kwam tot nieuwe inzichten: stress veroorzaakt een hormonale disbalans, te veel stresshormonen en te weinig gelukshormonen. Iets wat tot heel veel klachten kan leiden. Die disbalans is vooral op te lossen met de juiste voedingstoffen.
Spelbos is de bedenker van de methode Stressologie, een methode voor minder stress, meer geluk en de oplossing voor het fenomeen burn-out.
Deel deze post