HR trendwatchers geven het aan als trend voor 2018: hr maakt een transformatie door richting ‘medewerkers centraal’, in denken en doen. Termen als ‘Consumerisation of HR’, ‘Employee Intimacy’ of ‘Human Experience at Work’ komen voorbij: je medewerkers net zo’n goede behandeling geven als je je klanten geeft. Medewerkers behandelen als volwassene en als méns. De beleving van medewerkers over hun werk willen verbeteren: hoe het voelt om in jouw organisatie te werken. Kortom: aan de slag met employee experience.

Staat employee experience in jouw hr- plan voor 2018? Volgens internationaal onderzoek onder hr-managers (KennedyFitch 2017) zegt 89% van de respondenten dat employee experience de komende een tot twee jaar steeds meer aandacht gaat krijgen in hun organisatie. Slechts 6% van de hr-managers zegt nu al aanzienlijke vorderingen te maken in employee experience. De organisatiegrootte is daarbij niet van belang: van de kleine start-ups tot de grote corporates, ze zien allemaal dezelfde toekomst. Waarom?

  • Omdat organisaties zich steeds meer realiseren dat je alleen tevreden en loyale klanten krijgt, door de inzet van medewerkers die zelf goed in hun vel zitten. Medewerkers kopiëren immers de normen in hun organisatie naar klanten toe: zoals zij zelf behandeld worden, zo behandelen zij ook hun klanten.
  • Vanwege millennials die geen reden hebben om te werken, of snel opbranden, bij organisaties die deze medewerkers geen aandacht en ruimte geven of hun mening niet vragen.
  • Omdat organisaties de beste talenten willen aantrekken en behouden en om dat te bereiken moeten ze zichzelf aantrekkelijker maken, zeker als het gaat om het aantrekken van schaarse kwaliteiten.

Als het goed is, sta je dus aan de start van een belangrijk hr-avontuur met veel toegevoegde waarde voor de organisatie. Organisaties met een succesvolle employee experience zijn productiever, innovatiever en creatiever. Het verzuim ( -66%) en verloop (-40%) is lager en de organisatie heeft een grotere aantrekkingskracht op talenten.

Organisaties met de employee experience op een hoog niveau hebben:

  • 4,4 keer meer winst dan organisaties die hier geen aandacht aan geven;
  • 6 keer vaker een plaats op sites als Glassdoor Best Workplaces, Best Places to Work en Fortune’s 100 Beste Companies (J. Morgan, 2017).

Daarvan zouden directies rechtop in hun stoel moeten schieten. Er is veel te halen door te werken aan employee experience! Hoe dat kan? In Nederland is slechts 20% van de medewerkers ‘betrokken en bevlogen’ in hun werk. Medewerkers die wel betrokken en bevlogen zijn, leveren 50% meer productiviteit. Bij organisaties met een goede employee experience ligt het percentage ‘betrokken en bevlogen’ medewerkers veel hoger, met betere bedrijfsresultaten tot gevolg. Maar helaas: employee experience is geen trukendoos en geen quickfit. Voor een betere employee experience moet de motivatie authentiek en intrinsiek zijn en sla je langdurig een nieuwe weg in.

Wanneer spreken we van employee experience? Voor een eerste scan hanteren we zes kenmerken:

  1. Alignment: het bestaansrecht van de organisatie, de slogan, de normen en waarden worden levend gehouden en ze zijn de meetlat voor alle keuzes, het gedrag, de procedures en de systemen in de organisatie.
  2. Een holistische kijk op medewerkers: medewerkers zijn mensen met een leven, ook buiten kantoortijden. Er is aandacht voor iedereens privéleven en medewerkers mogen zichzelf zijn. Collega’s weten wat er speelt in elkaars leven. Jouw contractsoort leidt niet tot een andere behandeling. Als het werk steeds meer naar huis meegaat, komt thuis ook mee naar het werk. Ook de werkplek zelf gaat op thuis lijken.
  3. Er wordt actief gezocht naar input van medewerkers: wat leeft en speelt er? Wat vinden ze belangrijk in hun werk? Wat vinden ze van hun werkomgeving? Hebben ze de tools om mee te werken? Dat vind je niet door één keer per jaar of om het jaar een medewerkerstevredenheidsmeting te houden, met standaardvragen. Dat weet je wel als je constant een vinger aan de pols houdt met frequente pulse metingen, interviews of overleg met focusgroepen, over zaken die voor de medewerkers belangrijk zijn. Alle informatie wordt gebruikt om zaken te verbeteren.
  4. De organisatie is data-driven: er wordt gemeten. Er worden (voorspellende) analyses en crossanalyses uitgevoerd en data-driven beslissingen genomen ten aanzien van medewerkers.
  5. De medewerkersreis - van werving tot ontslag- wordt actief omgevormd door gebruik te maken van design thinking. Door in de schoenen van de (potentiële) medewerker te gaan staan en de medewerkersreis opnieuw vorm te geven: met positieve emoties en verrassingen, door net iets meer te doen dan de medewerker verwacht en in lijn met de normen en waarden van de organisatie. Niet de organisatie is leidend met haar functionele eisen, maar de verwachtingen van de medewerker zijn leidend.
  6. Employee experience is geen afdeling, maar een visie op medewerkers die tot stand komt als alle betrokkenen samenwerken in een geïntegreerde benadering: dus hr, samen met ict, marketing, communicatie, facility management en management. Support van het topmanagement is een belangrijke voorwaarde voor succes.

Gaat het vanzelf? Nee, zeker niet. Maar als je het avontuur aangaat, dan zul je zien dat er prachtige dingen gebeuren in je organisatie. Employee experience vraagt een andere mindset van management en hr. Je gaat naar een onderscheidende visie op werkgeverschap: hoe willen wij onze klanten behandelen en hoe willen wij dus onze medewerkers behandelen? Van top-down denken vanuit de organisatie naar bottom-up vanuit de medewerkers. Van denken in ‘wat’ naar denken in ‘waarom’ en in ‘hoe’.  Je maakt je hr future-fit: een goede investering!

Zoek je inspiratie voor employee experience? Kom dan naar het Event: Inspiratie voor Employee Experience op 23 januari 2018, van 13.00-17.00 uur in Maarssen. Met sprekers van ABN Amro, Mars (Great Place to Work), Oracle en JvH Gaming (Best Managed Company 2017). De middag wordt afgesloten met een optreden van de Complimentenmeisjes en een netwerkborrel.

 

09-01-18
486 Bekeken

Blogger

Heleen Mes

Heleen Mes heeft de missie om van iedere werkgever een Topwerkgever te maken en ze bereikte als hr-directeur met twee werkgevers een toppositie ‘Beste Werkgevers’. Als partner van het HappinessBureau geeft zij presentaties en workshops over Employee Experience & Design en Happiness@Work aan (management)teams en hr-managers. Zij is editor van de nieuwssite Happy People Better Business Nieuws (www.hpbbnieuws.nl en www.hpbbnews.com) en oprichter van LinkedIn-group Employee Experience Nederland/België. Zij werkt verder als hbo-docent hrm en talentmanagement.

Deel deze post